perjantai 6. joulukuuta 2013

Itsenäisyyspäivä

Itsenäisyyspäivä,  フィンランド独立 (Finrando dokuritsu). Linnanjuhlien katsomisen (ja joka vuotisen TÄNÄ VUONNA katson Tuntemattoman sotilaan -hokeman) lisäksi minulle ei ole muodostunut varsinaisia itsenäisyyspäiväperinteitä, joten olin kovin hämilläni siitä, miten minun tulisi kyseistä merkkipäivää täällä Nagoyassa viettää. Onnekseni sain illalla kutsun seinänaapuriin, jossa minua odotti kohtalosisareni Tiina ja Minna. Vaihdettuamme viikon kuulumiset ja kuunneltuamme hetken kellon tikitystä suuntasimme vieressä olevaan Izakayaa:
冷酒 hiyazake), japanilaista riisiviiniä (sakea) kylmänä.
燗酒 (kanzake), lämmitettyä sakea.
Kovin muistutti suomalaista lihakeittoa, hyvää oli!
Grillattua kanaa, om nom.
Punaviiniä mehulasissa.
Kippis Suomelle!
Kukin piti puheen siitä, mitä kaipaamme Suomesta: Rakas suomen kieli ja itsensä ilmaisemisen helppous taisi nousta top kolmoseen. Tämän vuoden jälkeen iskekää eteeni mitä tahansa. Jos voin tehdä asian suomeksi, minä en muuten valita!
Jälkkäri: vaniljajäätelöä, mochia (riisimössöä) ja papumuusia. Oli parempaa kuin miltä kuulostaa.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti